ורוד זה הכחול החדש

את החלוקה לכחול וורוד התחלנו עוד לפני שהוא נולד. הייתי מאוד גאה בעצמי שעמדנו בחנות למוצרי תינוקות בקניית ההכנה הראשונה והצהרתי שמבחינתי זה לא משנה באיזה צבע יהיו הבגדים, המצעים והמשחקים של הילד שלי. חוץ מזה שגם ככה ה"כחול" הזה הוא בכלל תכלת, וגם זה לא צבע יותר מדי גברי.

מגניב לנו. אנחנו הורים מתקדמים וליברלים. הנה, אפילו כשקנינו לאחרונה אופני "בימבה" היו בחנות רק אדומים ואני אמרתי שאופניים אדומים זה הכי שווה והכל בסדר.

ואז היה מקרה אחר. דומה, אבל שונה. כשהסבתא הציעה לו לקנות לאחרונה נעלי בית, היא התקשרה לשאול אם אדום זה בסדר. "כמובן" אמרנו לה. אנחנו מתקדמים וליברלים והכל. בדיוק כמו באופניים.

אבל כשהנעליים הגיעו, גילינו עליהן חתולה עם סרט על הראש. זאת שאומרים לה "הלו" כל הזמן"

0

ופתאום קרה כאן משהו אחר. זה כבר לא היה רק עניין של צבעים. זה היה עניין של סימבוליות. החתולה הלבושה בסרט, מייצגת חמידות, ורגישות, ועדינות. שלושה דברים שאני יודע שמאפיינים בצורה מלאה את הבן שלי. אז למה בעצם מפריע לי/לנו שהיא מעטרת את נעלי הבית האדומות שלו?

אני חושב שזה מקרה לדוגמא שבו יש אפליה הפוכה. אם ילדה תנעל עליים שיהיה עליהם איור של כדורגל למעט מאוד אנשים יהיה בעיה עם זה. כי אנחנו יודעים לקבל באהבה "טום-בויז" ולפרגן להן. אבל ילד – ובטח נער – שיזוהה עם דברים רגישים, עדינים או באופן כללי "נשיים", עשוי להיות מנודה לגמרי.

ואז – איפה התפקיד שלנו בתור ההורים? האם אנחנו צריכים להיכנע לתכתיבים האלה של החברה – או לנסות לייצר מציאות אחרת ולהסתכן שהבן שלי ישלם מחיר חברתי?

אני חושב שזה בסדר שיש צבעים וסמלים שמסמנים דברים. אי אפשר להימנע מזה. סמיוטיקה היא חלק חשוב מהתרבות שלנו. אולי מהיום הראשון שבו האדם הקדמון עטה על עצמו את פרוות האריה שהוא צד, בשביל להראות עד כמה הוא גיבור וחזק. והרי זה גם עניין של אופנות, ותרבויות – ויש כל כך הרבה ערסים שלובשים ורוד – אז מה בכלל העניין?

השאלה היא איזה סמלים אנחנו מקבלים ומרשים ומחליטים שהם "מותרים". או במילים אחרות – למה לגבר אסור להיות רגיש ועדין והוא חייב להיות "חזק" ו"גיבור" ואפילו "אלים" ואסור לו להביע רגשות.

לגבי הנעליים, בכל אופן – הסתבר שהן היו קצת קטנות עליו. כשהלכנו לחנות, לקנות חדשות. שוב קנינו אדומות.אבל הפעם, במקרה או לא – מצאנו נעליים עם ציור של כדורגל עליהן.

5 תגובות בנושא “ורוד זה הכחול החדש

להשאיר תגובה

