להמציא את אלוהים

אדם פיקח היה זה שבדה מליבו את האלוהים

אפלטון. 427-347 לפני הספירה

וגם – רמי הויברגר בתפקיד הרס"ר ביטו

אני לא זוכר מה אבא שלי סיפר לי כששאלתי אותו פעם ראשונה מה זה אלוהים. אני לא זוכר בכלל מתי הייתה הפעם הראשונה ששאלתי מישהו את השאלה הזו. אבל אני זוכר משהו אחר, מגיל מאוד צעיר. אולי אחד הזכרונות הכי מוקדמים שיש לי. היו לי חלומות מאוד רעים במשך תקופה ארוכה. חלומות על מכשפות שלא הפסיקו. ואז אבא שלי לימד אותי להגיד שמע ישראל לפני השינה. בכטכיזם מוקפד הוא שינן יחד איתי מילים שלא כל כך הבנתי את המשמעות שלהם, אבל הן בטח לא היו התפילה המקורית. "טוב תלינו רחמים תקיצו – לילה טוב לכל הילדים שיהיו בריאים וחזקים, חלומות נעימים לילה טוב".  עד היום אני לא סגור אם זה משהו שהוא ידע או המציא במקום. אבל אני אוהב לחשוב על זה שהוא המציא את זה.

כי זה מה שאני הולך לעשות כשהבן שלי ישאל אותי מה זה אלוהים. להמציא. לא בגלל שאני עצלן או לא רוצה להתמודד עם האמת. אלא בכלל שזה מה שכולנו עושים כל הזמן. ממציאים את אלוהים. בוראים אותו לפי הצורך שלנו. אני לא אומר חס וחלילה שאין אלוהים ושיש לי בעיה עם דברים כמו דת ואמונה. להפך, אני חושב שאלה דברים חשובים מאוד ועבורי היהדות והמסורת היא חלק חשוב מאוד מהזהות שלי. אני פשוט טוען שזה מה שאנחנו עושים כל הזמן. ממציאים. כנראה שאנחנו לא באמת יודעים מה זה אלוהים. אפילו האפיפיור. במקרה הכי טוב יש לנו איזה מושג קלוש, כשאנחנו מרגישים משהו ממש חזק בלב, או רואים איזה נסים אותות ומופתים כאלה שגורמים לנו להרגיש את הנוכחות של אלוהים או לפחות איזה מלאך שומר.

אנחנו ממציאים לפי מה שנראה לנו הכי הגיוני, לפי מה שעונה על הצורך הכי חשוב כרגע – תחושת ביטחון, תחושת תקווה, תחושה של שייכות, תחושה של אפסיות או חוסר משמעות.  אני חושב שגם למאמינים הכי גדולים, אלה שהולכים מילה במילה ואות אות אחרי מה שהרבי אומר, יש את המושג האישי והאינטימי שלהם שהם המציאו בעצמם לגבי אלוהים. כמו שאומר המשיח לעדת מאמיניו ב"בריאן כוכב עליון": אתם לא צריכים שאני אגיד לכם מה נכון – אתם כולכם אינדיוודיאולים:

אז אני בטח אתחיל בלהגיד לו שאלוהים זה מי שברא את העולם. כי אני חושב שזה נכון. זו אפילו הגדרה מעגלית. מבחינתי שאלוהים יהיה המפץ הגדול. ואז הוא בטח ישאל אותי שאלות המשך ואני אנסה להבין מה חשוב לו לדעת, וכמו באגדה על הנסיכה והירח, אני אמציא את התשובות ביחד איתו. (אתם מכירים את האגדה הזו? על הנסיכה שרצתה שיביאו לה את הירח וכל המומחים אמרו שזה מסובך ובלתי אפשרי עד שליצן החצר גילה שהיא חושבת שהירח הוא בגודל הציפורן שלה ועשוי מכסף?).

אז בדיוק ככה אני אנסה להבין מה הבן שלי שואל בעצם. אולי פשוט הוא יצטרך משהו שיעזור לו נגד חלומות רעים. אני אגב, ממשיך להגיד שמע ישראל בדיוק באותו נוסח שאבא שלי לימד אותי, עד היום.

——————

יש אבות עם רעיונות אחרים ותשובות אחרות שחלקן אפילו יותר טובות משלי, שווה לראות מה הם אומרים:

שיסתדר לבד / ברק שטרית – אמונה, ראציונל ומה שביניהם

תתבגרו כבר / גבריאל וינמן – מִי יְהוָה אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ, לְשַׁלַּח אֶת-יִשְׂרָאֵל… לֹא יָדַעְתִּי אֶת-יְהוָה, או את זאוס, אללה, אודין, אמון-רה, קאלי או עשתרות

מאמין באנשים / אליסף יעקב – איש באמונתו יחיה… האומנם?

ילדים רפורמים / אילן שיינפלד – אלוהים אשר בעליית הגג

לא מכבד / גיא רוה – רבנות זה לא בשבילי ועובדה שאפשר גם בלי.

אתם אינדיווידואלים! / טל חן – להמציא את אלוהים

אלוהים ישמור / יובל אדם – נולדתי יהודי

אבא של שבת / עומר להט –  אלוהים פה בשביל להישאר

9 תגובות בנושא “להמציא את אלוהים

להשאיר תגובה

