משלוש יוצא אחד

 לגבי טרילוגיות של סרטים, נהגתי לאחוז בכלל שגרס שבאופן עקרוני – תמיד הסרט השני הוא הכי טוב. אני גם מחזיק ברציונל מאוד מבוסס לעמדה הזו וזה הולך ככה:

הסרט הראשון, הוא זה שמביא את הרעיון, בדרך כלל עסוק ב"הכנת הזירה"הצגת הדמויות וקביעת החוקים והאופי.

הסרט השני – כבר עושה שימוש בכל מה שהיה בסרט הראשון. הוא יכול לפתח ולהעמיק, לשלב "בדיחות פנימיות", ואיזכורים. ולכן הוא טוב יותר מהראשון.

בסרט השלישי – כבר בדרך כלל כל הפינות סגורות ויש צורך לפתוח אותן מחדש – למצוא "תירוץ" עבור הסרט. מה גם שהוא בדרך כלל רק ניסיון לגרוף עוד הכנסות ואין בו חשיבה קדימה אלא רק ניצול מומנטום.

 מהכלל הזה אני מוציא טריולוגיות שבהן הייתה "חשיבה מראש" – כמו למשל שר הטבעות, שבו העלילה הייתה ידועה עוד לפני שהחליטו להפוך את זה לטרילוגיות. כלומר – טרילוגיות שידעו שהולכות להיות טרילוגיות ותכננו אותן כך.

אבל מסתבר שמישהו טרח לדרג את כל הטרילוגיות הטובות בעצמו וזה עכשיו אחד הפריטים הכי משותפים בגוגול:

6744_8174

כמובן שלא עם כל הממצאים שמופיעים כאן אני מסכים, אבל הרעיון הוא עדיין יפה. שמתי לב בנוסף, שלאחרונה יש נטיה מאוד חזקה להפיק את "הסרט הרביעי" ויותר ויותר טרילוגיות הופכות לקוורטטיות. – רמבו, רוקי, מת לחיות, באטמן (שבעצם כבר הפך לחמישיה), סופרמן, אינדיאנה ג'ונס ובקיץ הקרוב – גם שליחות קטלנית. לאקסמן יוצא סרט המשך "וולברין" ומתי, כבר מתי אני שואל – יצא בחזרה לעתיד 4? קרטה קיד 4? הסנדק 4? מקס הזועם? וכל זה עוד לפני שהיה בכלל את "מכסחי השדים 3".

סוג אחר של סרטי המשך מגיע ממקור אחר לגמרי – הצופים. בסרט "קדימה תריץ אחורה" (Be kind Rewind"), עם ג'ק בלק, בו עובדי ספרית וידיאו שמחקו את כל הסרטים בספריה מייצרים גרסאות מאולתרות מהזיכרון של הסרטים כפי שהם זוכרים אותם:

בעקבות הסרט החלו הצופים גם לצלם סרטים כאלה בעצמם ולהעלות אותם ליו טיוב. לסרטים האלה שנקראים "משוודים" (הסבר בסרט למי שמעוניין) – יש שלושה כללים ברורים:

א. התקציב חייב להיות אפסי – צריך להשתמש רק במה שזמין.

ב. מצלמים רק את הקטעים הטובים/המעניינים/הזכורים מתוך הסרט. השיווד צריך להיות בן מספר דקות לא יותר – אבל להציג את הסרט מההתחלה ועד הסוף – לא רק סצינה נבחרת.

ג. התסריט הוא מהזיכרון.

גרסאות משוודות טובות במיוחד מקבצות לתוך מספר דקות טרילוגיה שלמה. הנה מספר דוגמאות לפניכם:

שר הטבעות:

אינדיאנה ג'ונס:

בחזרה לעתיד:

מודעות פרסומת

4 תגובות בנושא “משלוש יוצא אחד

  1. אני לא לגמרי מסכימה. רוב הזמן כשעושים סרט לא מניחים שהוא יהיה ראשון בסדרה, כך שלרוב הוא עומד בפני עצמו ולא רק מכין את הזירה לבאים. הרבה פעמים אני אוהבת את הסרט הראשון בטרילוגיות יותר מהאחרים, שנעשו כשכבר היה כסף ומותג מצליח, טרמינייטור לדוגמה, ומטריקס כמובן.

    אהבתי

  2. זה נכון – אבל עדיין אין בסרט הראשון את הבדיחות הפנימיות והמודעות העצמית שיכולה להיות בסרט השני – למשל כשברוס וויליס נכנס לפיר המעלית במת לחיות 2 ואומר לנוסעת שם: "אל תדאגי – עשיתי את זה בעבר", או כשהוא מתלונן שהוא היה רוצה פעם אחת שיהיה לו חג מולד נורמלי או ש"להיות האיש הלא נכון במקום הלא נכון" זה סיפור חייו.

    כנ"ל באינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון כשהוא מזהה את סימן "ארון הברית" ושואלים אותו – איך אתה בטוח שזה זה?

    ברוס ווין מלגלג בבאטמן חוזר על דברים שאלפרד עשה בבאטמן הראשון, הטריימנטור אומר "בואי איתי אם את רוצה לחיות" כדי שג'ון יבטח ואימא שלו יבטחו בו, הולדן ואליסה מדברים על בצ'ייסינג איימי על דברים שקרו ב"קלרקס" ו"מול ראטס", מרטי מקפליי רואה את עצמו מנגן בנשף הסיום של הוריו בחזרה לעתיד 2 וכו'

    זה הרבה מעבר לעוד סתם בדיחות. הדברים האלה מוסיפים המון לחוויה ולהגדרת הגבולות בין הצופים והעלילה – כאילו "קורצים לנו" ונותנים לנו עוד רובד שלם של מערכת יחסים בין הסיפור לבינינו.

    אהבתי

  3. רפרנסים ובדיחות פנימיות זה אחלה, כולי בעד, אבל זה לא הדבר היחיד שקובע את איכות הסרט. מת לחיות הראשון היה מעולה, וגם את השלישי אהבתי. כנ"ל את אינדיאנה – כולם היו אחלה סרטים (חוץ מהרביעי, ואל תגרום לי אפילו לדבר עליו). בקיצור, אני לא מצליחה לזהות תבנית קבועה לעניין.

    אהבתי

  4. טוב, אולי אין באמת תבנית קבועה וזה באמת לא קובע את איכות הסרט – אבל עדיין מדובר ביותר מסתם בדיחות – אני חושב שיש כאן מימד שלם שנוסף לסרט. הצופה מרגיש יותר שותף ויותר מחובר לדמויות ולעלילה בסרט השני.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s