הבחורים בדלת ממול

 את ההצגה "הבחורים מהדלת ממול" ראיתי בפעם הראשונה כשהייתי ביסודי. בכיתה ז' או ח' נדמה לי – משהו כזה. לקחו אותנו מהכיתה לראות. ההצגה הותירה עלי אז שני רשמים עמוקים: אחד היה משהו שקשור בעניבה עם ציור ספיידרמן עליה שמופיע בהצגה באיזשהו שלב, וגם שבאמצע ההצגה, אחד השחקנים הפסיק אותה באמצע והתחיל לגעור בילדים שלמדו אותי כי הם דיברו והפריעו. זה די שוק לראות שחקן יוצא מהתפקיד לרגע ומדבר אליך.
https://i2.wp.com/www.ynet.co.il/PicServer2/02022009/1835213/3_wa.jpg

(צילום: יוסי צבקר מYNET. אני מקווה שזה בסדר שאני משתמש בתמונה שהוא צילם).

בכל אופן, את הנושא העיקרי של ההצגה גם זכרתי. ארבעה מבוגרים חריגים והעובד הסוציאלי שמטפל בהם. הצגה שמעלה את ההתמודדויות היומיומיות שעוברים החמישה באופן שנע במהירות תזזיתית מהקומי לטרגי, מהמרגש לשיגרתי בחזרה.

ההצגה עולה השבוע בתיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער בשיתוף תיאטרון חיפה, ואנחנו קיבלנו הזמנה לראות את החזרה הגנרלית במוצ"ש האחרון. האמת – יש מצב שאם היינו יודעים מראש שההצגה הופיעה בתיאטרון אניס ברחוב הפעמונית ביפו ד' אולי לא היינו מגיעים כי זה לא במרחק הליכה ברגל ואז היינו מפסידים. אבל בכל אופן הכתובת של התיאטרון היא אחלה הזדמנות להציג את השיר הזה של אולארצ'יק.

היו לנו כמה הסתייגויות על ההצגה. מדי פעם אני חשבתי שהאופן שבו מוצגות הדמויות המשתקמות – ארנולד, נורמן, לוסין ובארי היה לעיתים מוקצן מדי, והיא – שמכירה את הנושא מקרוב, בכלל התרעמה מהעובדה שבמחזה שוכן פגוע נפש שסובל מסכיזופרניה, ביחד עם סובלים מפיגור נפשי. חוץ מזה – ובמאמר מוסגר – מצאנו שחלק מהתרגום המילולי מדי של הטקסט ביחד עם השמות האמריקאים של הדמויות (במחזה מתורגם), מונע מהמחזה להיות יותר רלוונטי לחברה שבה אנחנו חיים.זה הזכיר לי במשהו את המערכון הזה של החמישיה הקאמרית.

ואחרי שכל ההסתגויות האלה נאמרו, אני רוצה לציין שבעיני מדובר בהצגה מופלאה. נורא קל לנו לעבור את היום במאמצים להתעלם מאנשים כאלה – אולי חוץ מאלה מאיתנו שמכירים אנשים מיוחדים כאלה באופן אישי, או שזה המקצוע שלהם. וטוב שיש הצגה כזאת שמיועדת לבני נוער ואני באמת חושב שזאת הצגה חשובה.

גם המשחק הוא מצוין, במיוחד נהנתי מדני גבע וזיו מאיר. הקשרים שלי ב"מאחורי הקלעים" של ההפקה סיפרו לי שהשחקנים בילו זמן רב בהוסטלים ובקרב אוכולוסיה חריגה על מנת ללמוד את התנהגותם של המפגרים. ולמרות שאולי יש משהו קצת לא פוליטקלי קורקט בבדיחות הדעת הזו, הרגעים המשעשעים קורעים מצחוק.

 אפרופו ואפרופו – ב-2 למרץ מתקיים יום ההתרמה לאקי"ם. הנה סרטון הסברה שעשו בשלמור אבנון עמיחי עבורם בהשתתפות שלישית "מה קשור".

אפשר לתרום גם בSMS – שולחים את המילה "תרומה" ל-1144

6 תגובות בנושא “הבחורים בדלת ממול

  1. טוב, אז כמה הערות:

    1. בתור "הקשרים שלך מאחורי הקלעים" שמחתי להזמין, שמח שבאתם, תבואו עוד.
    2. לגבי תרגום השמות: אין שום סיבה "לאזרח" כל מחזה זר. זה כמו שאם מעלים את רומיאו ויוליה לא ישנו את שמות הדמויות ל"רם ויעל" (כפי שעשה אגב, מתרגם לפני מאה שנים בערך). יש משהו חשוב בלוקליזציה של המחזה וזה משתקף היטב בעיצוב הבמה.
    3. לגבי הדמות של בארי: נאמר במספר הזדמנויות כי העובדה שהוא בדירה עם יתר הבחורים הוא טעות של הממסד עד שימצא לו מקום מתאים יותר. יש כאן פשוט עוד דוגמא לאטימות של החברה ביחס לשונה.
    4. חשוב להזכיר ולתת קרדיט ליוצרים המרכזיים ובעיקר לרפי ניב, הבמאי, סווטלנה ברגר מעצבת התפאורה והתלבושות, נדב רובינשטיין המוסיקאי ואינה מלקין מעצבת התאורה.

    כיף שבאתם.

    אהבתי

  2. תגובה שמיועדת יותר לחן מאשר לטל:
    לא נאמר במפורש שזוהי טעות של הממסד, נאמר שבארי לא שייך לדירה והוא כאן עד שימצא לו פיתרון. שאלה: אם אתה תמצא את עצמך יום אחד (חס וחלילה חס ושלום!!) ללא דירה, האם אתה תסכים להיכנס לדירה של כמה חבר'ה עם פיגור שכלי, עד שתמצא פיתרון?? אני לא. למה שנפגע נפש כן??
    לצערי, המסר אותו אתה מאמין שההצגה אמורה להעביר – "אטימות של החברה ביחס לשונה", במקום להיות מועבר בצורה ביקורתית, מועבר בצורה כזו שבעצם מחנכת את הקהל להאמין ש"כל המפגרים האלו, וכל חולי הנפש האלו, הם כולם יחד באותה קבוצת שוליים של כל הדפוקים". זה פשוט לא נכון.
    השילוב בקהילה הכ"כ חשוב של כל אחת מהקבוצות הללו, נעשה בפועל בצורה שונה לחלוטין, כי לכל קבוצה, צרכים ייחודיים משלה ודרך ייחודית משלה לשילוב בקהילה. חבל שבהצגה, שאמורה לחנך את הנוער, המסר הזה פשוט נמחק.
    אני מודעת לכך שההצגה נכתבה לפני 20 שנה בערך. אז, באמת רמת המודעות בחברה הייתה מאוד נמוכה, ואז, באמת הכניסו יחד לאותו מוסד בעלי פיגור שכלי, נפגעי נפש, נכים פיזית, עיוורים וכל הבא ליד. עברו 20 שנה. הקהילה המקצועית כבר מזמן הבינה כיצד נכון יותר לפעול. חינוך הקהילה והחברה מתקיים ביתר שאת בעשור האחרון ואני מאמינה שיש שינוי. אני גאה להיות חלק ממנו. חבל שהצגה שאמורה לשקף, לייצג, להעלות אג'נדה לשיח הציבורי בקרב בני נוער, עושה רגרסיה לעבודה הקשה שעושים אנשי מקצוע במשך שנים.
    אני כ"כ אשמח אם תעביר את המסר שלי הלאה, לבמאי ולכל מי שעבד על ההצגה, ואני בטוחה שעבד מאוד קשה, אבל עכשיו זה הזמן שנייה לעצור ולהבין מהן ההשלכות…
    בכל מקרה, ובלי קשר – תודה רבה על ההזמנה!!!! נשמח לעוד הזמנות, נשמח להגיע לעוד הצגות!!! תמשיך בעבודה הטובה שאתה עושה… 😆

    אהבתי

  3. רק עוד הערה אחת חן – באופן אישי אני מסכים עם מה שאתה אומר על השמות, אבל חשוב לשים לב גם בחלק מהתרגום – שלפעמים שמנו לב שהוא מילולי מדי ו"שואל" ביטויים שאין להם משמעות בעברית. דווקא את "רם ויעל" שאלתי מהספריה ביסודי שלי פעם. (אגב גם רומיאו ויוליה זה תרגום של רומיאו וג'ולייט, לא?)

    אהבתי

  4. לטל ול"היא",
    לגבי התרגום: הוא בוודאי לא מושלם ועבר עדכונים כדי להתאים להפקה הנוכחית. תמיד קיימת התלבטות באיוז מידה יש לאפשר לשפת המקור להדהד בתרגום.

    "היא" יקרה, אני מבין מאוד את החשיבות שאת מקנה לעניין ובצדק, שהרי זהו התחום שלך. ראשית לכל, תיקון חשוב: תפקידה של ההצגה אינו לחנך את הנוער. האומנות אינה כלי דידקטי בשום פנים אופן וגם תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער מקפיד מאוד לא להגרר לסוג כזה של תיאטרון, דידקטי ושטחי. זאת ועוד: היומרה "לחנך את הנוער" אין לה מקום כאן. נשאיר את זה למשרד החינוך, על אף העבודה הגרועה שהוא עושה. תפקידה של הצגת תיאטרון הוא קודם כל לגרום לחוויה אומנותית. לא פחות ולא יותר. כלי התיאטרון הם כלים אומנותיים (משחק, מחזה, תפאורה, תאורה, מוסיקה וכו') ולא כלים חינוכיים.

    אני חולק מאוד על דעתך בעניין המסר ההפוך. הנתיב הטראגי בו מתגלגלת דמותו של בארי ממחישה בצורה ברורה למדי את האיוולת הגדולה שבה ה"בוסים" (כמו שקורא להם ג'ק במחזה) מתייחסים אל בארי ועד כמה הם טועים ואטומים. דוגמא טובה לכך קבלנו ביום חמישי האחרון כשקבוצה גדולה למדי של בני נוער צפתה בחזרה והבינה היטב את העניין. לכן, אני חושב שאת נסחפת מאוד כשאת קובעת שההצגה עושה רגרסיה לעבודה הקשה שנעשית בתחום. ההיפך הוא הנכון: אני סבור שההצגה עושה שירות גדול מאוד לעבודה הזו (שוב, על פי תגובות של בני הנוער שצפו בהצגה) ומצד שני שומרת על רמה אסתטית גבוהה מאוד. קחי בחשבון שבני הנוער שיצפו וצופים בהצגה אינם שותפים לידע המוקדם שיש לך ולכן ההצגה מבחינתם מאירת עיניים. החששות אותם את מעלה בעניין הפגיעה שפוגעת ההצגה בתהליך החברתי אותו תיארת, התבדו לשמחתי.

    מעבר להכל, אני מבטיח להעביר את הדברים החשובים שכתבת ככתבם וכלשונם לבמאי ההצגה. אין ספק שהוא יוכל ללמוד מהם ואולי אם יעלה הצורך לערוך שינויים.

    תודה רבה רבה על התגובה!!!

    אהבתי

  5. 😛 😛 😛 בתאריכים 24.3.09 בשעה 20:00 וב 25.3.09 בשעה 19:30 ו 21:00
    עולה ההצגה "בדלת ממול" – כלאמר "הבחורים בדלת ממול" -פשוט קאסט של בנות ובתפקיד שילה- גבר שווה.
    עבדנו ועמלנו קשות, והתוצאות מדהימות.
    תרשמו ביומן, תבואו. אסור לפספס, יהיה מדהים.

    אשכול פיס, יהוד, צמוד לתיכון מקיף יהוד.
    מגמת התאטרון, הפקת הבגרות של כיתות יב'
    😛 😛 😛

    אהבתי

להשאיר תגובה

