יום הבוחר

טוב, חשבתי אם אני יכול לתת לבחירות לעיריה לעבור בלי פוסט,

 כנראה שלא.

אז קודם כל אני אשא קריאה נרגשת – "לכו להצביע!" (עם מילרע ב"לכו").

  • כי דמוקרטיה זה משהו שאסור לקחת כמובן מאליו
  • כי הבחירות לעיריה חשובות נורא ומבחינות רבות משפיעות על חיינו הרבה יותר מהבחירות לממשלה
  • אבל חוץ מזה – הלוואי על כולנו תמיד בחירות כאלה. בין מועמדים המייצגים תפיסות עולם מנוגדות. בחירות שמעמידות נושאים ציבוריים על סדר היום. אני באמת חושב שהרווחנו קצת מהדיון הציבורי שקדם לבחירות (גם אם ייבחר ראש העיר הלא נכון, אני מקווה שלא יוכל להתעלם מהקולות שנשמעו במערכת הבחירות הזו)

טוב, אבל אל תצביעו סתם. אל תצביעו למה ש"מאאגניב", אל תצביעו בגללל טרנד ולא בגלל הטרנד של להגיד שאתם לא מצביעים לפי טרנד.אה, ובטח אל תצביעו לפי שם הרשימה – כי הוא עשוי מאוד להטעות. תבדקו את המצע ואחר כך – תבדקו אם המועמדים יודעים על מה הם מדברים (יש עוד זמן לזה!) ואחר כך – תחשבו מה אתם רוצים לראות בעיר.

אבל זה נכון שבסופו של דבר – כל מועמד וכל רשימה הם "חתול בשק". גם אלו שכבר היו  בתפקיד ואולי אכזבו יכולים להפתיע, וכמובן שמי שעוד לא נבחר יכול לאכזב. זה קורה הרבה לצערי.

אבל הנה "שובר השיוויון" מבחינתי.

הבחירות נערכות רק יום אחד כל חמש שנים. (להלן יום הבוחר שהוצג השיר של זקני צפת בתחילת הפוסט). את הסמינר שלי בחוג לתקשורת עשיתי בנושא "שיתוף תושבים בתכנון", אז זה לא שאני בולע כל מילה מהאקדמיה ומאמין לה, אבל זו תפיסה אחת שאני מאמין בה בלב שלם – המרחב הציבורי הוא טוב יותר כשהתושבים משתתפים בקבלת ההחלטות לאורך כל הקדנציה.

יש מועמד אחד מוביל לראשות העיר שלא מאמין בשיתוף תושבים בתכנון.  יש מועמד אחר (גם הוא מוביל) שכנראה כן מאמין בזה.

אם ייבחר ראש עיר כזה, שמאמין בשיתוף שלכם לאורך כל השנה, אתם מכפילים את הכח שנותן לכם פתק ההצבעה פי כמה אלפים.

אז נכון – יש לזה גם חסרונות – זה דורש מכם יותר. פתאום תהיה לכם ההזדמנות להשפיע לא רק פעם בחמש שנים. פתאום הדמוקרטיה תקבל משמעות הרבה יותר גדולה במרחב העירוני וזה ידרוש מכולנו יותר אחריות.

אבל כמו שאמרתי למעלה (ממש למעלה, די בהתחלה) – דמוקרטיה זה משהו שאסור לקחת כמובן מאליו.

יום בוחר שמח לכולם. אולי אפילו חמש שנים של בוחר.

 

 

2 תגובות בנושא “יום הבוחר

כתיבת תגובה