אני אוהב ת'עיר הזאת

 

אני לא חושב שרון חולדאי הוא ראש עיר רע.

אני חושב שתל אביב היום משגשגת. העיר מטופחת ונעימה. עשירה באירועי תרבות, מקומות בילוי ואווירה של חיים פועמים.

אולי – כמו שאמר דורון ספיר – אין להתפלא שמחירי הדירות עולים – יש יותר אנשים שרוצים לגור בתל אביב. (ולא רק צרפתים).

באופן אבסולוטי. אם עומדים רגע מהצד – בהרבה מאוד מדדים העיר היום הרבה יותר טובה מזו שעברתי לגור בה, לפני שבע שנים.

נפגשתי פעם עם חולדאי כשהייתי ראש המחלקה למעורבות חברתית של אוניברסיטת תל אביב. זה היה בישיבת תא הסטודנטים של מפלגת העבודה. שאלתי את ראש העיר לגבי שיתוף תושבים בתכנון, אם הוא בעד ואיך הוא מיישם תהליכים שמסייעים לשיתוף התושבים בקבלת ההחלטות. (בדיוק עשיתי את הסמינר שלי בנושא).

התאכזבתי מהתשובה של חולדאי. הוא הסביר שרוב התושבים של תל אביב באים אליה בשביל "לנצל אותה". (אולי התייחס בדיוק לסטודנטים שאותם ייצגתי באגודת הסטודנטים) ואז ללכת. לפי תשובתו – הבנתי שלפחות באותה נקודה – אני לא הייתי קהל היעד של חולדאי, ולכן הוא לא רוצה לשתף אותי בתכנון.

אנחנו גרים בתל אביב מספר שנים – אחר כך מקימים משפחה ועוזבים.

אני מודה שחלפו בי בשנה האחרונה לא מעט מחשבות שאולי, אחרי 7 שנים, הגיע הזמן לעבור לגבעתיים או משהו.

אבל מכיון שאני כנראה חותם על חוזה לפחות לעוד שנה, ומכיון שאני רוצה שתל אביב תשתפר גם עבורי, ולא רק במדדים אבסולוטים. אני כנראה אצביע השנה לדב חנין.

 

 

אודות talch

פרסומאי, אבא, ואחד כזה שכותב על דברים
פוסט זה פורסם בקטגוריה עירוניות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

9 תגובות על אני אוהב ת'עיר הזאת

  1. ערן הגיב:

    ומצד שני יש אנשים כמוני. שנולדו בתל אביב, גדלו בה, ומתכננים להמשיך לחיות בה לנצח ולגדל בה את הילדים שלהם. אז מה יגיד לנו חולדאי?

    אהבתי

  2. greentul הגיב:

    ערן, אני לא בטוח שהבנת את הפוסט.

    אבל יכול להיות שזה אשמתי – אולי לא כתבתי כל כך ברור.

    אהבתי

  3. ערן הגיב:

    דווקא נראה לי ברור. מה לדעתך לא הבנתי? התייחסתי לתשובה של חולדאי למה ששאלת אותו:

    הוא הסביר שרוב התושבים של תל אביב באים אליה בשביל “לנצל אותה”. (אולי התייחס בדיוק לסטודנטים שאותם ייצגתי באגודת הסטודנטים) ואז ללכת.

    חולדאי מתייחס בעיקר לאנשים כמו שאתה מתאר (גם את עצמך) שבאים ללמוד בעיר, לחיות בה כמה שנים ולחוות את החוויה התל אביבית ואז ממשיכים בדרכם לגור מחוץ לעיר. זה מין "תירוץ" בשבילו להסביר את מדיניות חוסר-השיתוף של התושבים בתהליכי תכנון. אבל בתגובה הזו שלו הוא שוכח שיש בעיר הזאת גם אוכלוסייה שהיא לא חולפת כזו. יש בה ילדים שגדלים בה וממשיכים לגור בה. אני אחד מהם. זה גורם לי להרגיש שהוא לא חושב עלי ושכמותי.

    (בנוסף, אנילא חושב שהתשובה שלו מהווה תירוץ לגיטימי לטענה שהועלתה כלפיו, אבל זה עניין אחר)

    אהבתי

  4. צביקה הגיב:

    עניין של ביצה ותרנגולת, אני חושב. חלק מהסיבות שאנשים עפים מהעיר הזו כשהם מקימים משפחה היא שהדירות למשפחות באזורים הסבירים יקרות נורא, שהעיר מזוהמת, שהיא לא מקדישה מספיק לחינוך. פשוט קשה לשרוד כאן כשאתה לא יחידה גמישה ונטולת הוצאות כמו בנאדם אחד או מקסימום זוג.

    אהבתי

  5. ערן הגיב:

    צביקה: בדיוק. בתל אביב של היום, זוג צעיר לא יכול לקנות דירה במרכז העיר במחיר שאפשר לעמוד בו. אבל בתל אביב של לפני ארבעים שנה, זה בדיוק מה שההורים שלי עשו. לי, לצערי, לא תהיה הפריבילגיה שהיתה להם.
    בעניין החינוך, אני לא יודע. אני לא בקיא בזה, לא יודע מה יש לפריפריה של תל אביב להציע. אני באופן אישי מאוד מרוצה מהחינוך שאני ספגתי בעיר הזו.

    אבל המשפט האחרון שלך הוא המשמעותי: פשוט קשה לשרוד כאן כשאתה לא יחידה גמישה ונטולת הוצאות כמו בנאדם אחד או מקסימום זוג.

    בדיוק בגלל זה אנשים באים לעיר כדי "לנצל אותה ולעוף", כדברי חולדאי. כי אין להם אופציה אחרת בעיר כמו שהיא נראית היום. והדברים שחולדאי עושה לא תורמים לשינוי המצב. לדעתי זה חבל שהמצב הוא כזה שזוגות צעירים נאלצים לברוח מהעיר כי אין להם ברירה אחרת. יש המון זוגות שבטוח רוצים לחיות בעיר וגם להשתקע בה. אבל אם אין להם אופציה כזו, העיר תהפוך בשניות לתחנת-מעבר ובית לשכבות הגבוהות.

    אהבתי

  6. greentul הגיב:

    דווקא התייחסתי לזה בצורה מאוד שונה.

    אני חושב ששבעיקרון מרכז העיר הוא אינו מקום אופטימלי לגדל משפחה ואולי גם לא אמור להיות כזה. הוא סואן, רועש – וביננו: כבישים זה לא בדיוק המקום שבו ילדים צריכים לשחק כדורגל. בשביל זה בדיוק יש את הפרברים. ואת צפון העיר, למשל.

    מרכז העיר יכול לשמש היטב את הצעירים בתקופת הלימודים ובתקופת בניית הקריירה, בה אנשים מחפשים את הדרך שלהם וזקוקים לקרבה לאיזורי התעשיה והתעסוקה, לדיור זול, לעבודות זמניות ולהזדמניות תעסוקתיות.

    אבל בשנים האחרונות אני רואה יותר ויותר זוגות שמעדיפים באמת להישאר בתל אביב ולא לצאת לפרברים. זה קשור כנראה לכמה וכמה מגמות סוציולוגיות, אבל יכול להיות באמת – אבל בעיקר בגלל שהעיר פונה היום למעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר וגם אטרקטיבית יותר עבורו. מן הסתם לאנשים שמחליטים להקים משפחה ויש עבודה קבועה ישנם יותר משאבים מאשר לסטודנטית שממלצרת.

    תחשבו – באופן קיצוני – על מגדלי G באבן גבירול. הם מיועדים הרי רק למעמד סוציואקונומי גבוה. לדיירי קבע ולא לצעירים. הסלוגן המלווה את הפרוייקט – לגור במרכז התרבות של תל אביב, מסתייע בהשקעה הגבוהה של חולדאי במוסדות תרבות כגון האופרה, התיאטרות הגדולים והמוזיאונים. השקעה מבורכת וחשובה – אבל שוב – כנראה שמעניינת פחות את האנשים קשי היום שלא הולכים לאופרה.

    כך נדחקות השכבות החלשות אל דרום העיר ואל הפרברים, ואילו מרכז העיר הופך לנחלתם שם המבוססים בלבד.

    אני כותב שורות אלו, אגב, בתור מישהו שכבר הצליח למצוא עבודה קבועה ומשכורת שאפשר לשכור בה את דירת שני החדרים שלי. אבל אני יודע, שכשהגעתי לעיר לפני שבע שנים המצב שלי היה שונה – וכנראה היה נמנע ממני לגור בה.

    לדעתי אותו דם חדש של אנשים שבאים לעיר למספר שנים ומתחלפים כל העת, הוא בדיוק זריקת המרץ ההכרחית ליישוב אורבני על מנת להישאר אקטיבי, חי ומתחדש.

    באופן אישי, כשיהיו לי ילדים – אני חושב שאעדיף לראות אותם גדלים בפארק של רעננה למשל – ואילו לתל אביב אקח אותם רק על מנת לבלות.

    אבל זה אני.

    אהבתי

  7. ערן הגיב:

    שוב, זה העניין – אנחנו תופסים את כל זה בצורה שונה. אני לא מכיר אותך (מעבר לכך שהיית הנציג שלי באגודת הסטודנטים) ואני מניח שגדלת באחד מפרברי תל אביב ולא בתוכה. וזה הגיוני שתראה את העיר יותר כמקום בילוי לבוא עם הילדים ותרצה לגדל את הילדים בפארק רעננה, למשל. אני, לעומת זאת, שאפשר לקרוא לי דור שני כבר בתל אביב, שכן שני ההורים שלי גדלו ברחובותיה של תל אביב, לא רואה מניעה לגדל ילד במרכז העיר, שלא לחינם הוא נקרא לב העיר… אמנם כילד לא שיחקתי כדורגל בכביש, אבל היו מספיק מגרשים במרחק הליכה. שלא לדבר על שלל ההזדמנויות שהיו לי בזכות העובדה שגרתי בלב העיר.

    אני לא חושב שהתפיסה שלי טובה יותר משלך, ולהפך. שנינו חושבים באופן מסוים ולגיטימי וזו זכותנו לממש תפיסות אלו במדינה מתוקנת. אבל, לפי השיטה שבה חולדאי עובד, לי אין דרך כיום לממש את הרצון שלי להקים משפחה בתוך תל אביב (או יותר נכון, יש לי דרך אבל זה נורא יקר וקשה).

    ובעניין הדוגמה שלך של מגדלי G שנמצאים, אגב, בדיוק באזור שכילד הסתובבתי בו ה-מ-ו-ן (מוזיאון, חוגים, ספריה, בין הבית שלי לכיכר רבין – זו היתה נקודה שעברתי בה המון). הם באמת ממוקמים בנקודה אסטרטגית יחסית למוסדות התרבות וזה מבורך. אבל הם פונים לקהל מבוסס מאוד. לא לזוג צעיר עם ילד או שניים שמחפש דירה, אלא למשהו מבוסס יותר. אלו קהלים מבוגרים יותר. למה לא לאפשר במסגרת כזו או אחרת גם לזוגות צעירים יותר להתגורר בבניין?

    אהבתי

  8. greentul הגיב:

    מקדיש לך את הלינק הבא: "ילד תל אביבי", דורי בן זאב.

    אהבתי

  9. פינגבאק: תרשו לי לשתף | מייבש ביצות

כתיבת תגובה

